Giacomo
Puccini przyszedł na świat 22 grudnia 1858 roku w Lukce, w rodzinie o tradycjach
muzycznych, sięgających czterech pokoleń. Familia Puccinich dziedziczyła prawo
do stanowiska chórmistrza tamtejszej katedry San Martino. Młody Giacomo uczył
się u swojego stryja, który myśląc o przyszłości bratanka zarezerwował dla
niego stanowisko organisty. Ale na razie przyszły kompozytor śpiewał w chórze,
dorabiał w kasynie i zapewniał muzykę zarówno klasztorowi, jak i… domowi
publicznemu. (Cóż za dobór pracodawców!)
Po
obejrzeniu w Pizie Aidy Giuseppe Verdiego
był już pewien, że chce rozpocząć edukację muzyczną w konserwatorium, ale nie w
Bolonii – gdzie uczęszczali jego ojciec, dziadek, pradziadek i prapradziadek –
ale w Mediolanie. Wybór ten wynikał nie tyle z przekory, co z powodów znacznie
bardziej racjonalnych – po pierwsze tamtejsza uczelnia była bardziej znacząca
niż ta w Bolonii, a po drugie: któż nie słyszał o La Scali, będącej marzeniem
każdego kompozytora operowego?
Zwieńczeniem
studiów muzycznych było skomponowanie utworu Capriccio sinfonica, ale pierwszą teatralną próbą kompozytorską
były Willidy (Le Villi) – opera-balet, skomponowana na ogłoszony przez jednego z
wydawców konkurs. Choć utwór został odrzucony przez komisję konkursową, stał
się – po naniesieniu drobnych poprawek – pierwszym scenicznym sukcesem
Pucciniego. Skomponowana nieco później druga opera, zatytułowana Edgar, była bolesną porażką. Na szczęście kolejne dzieło – Manon Lescaut przyniosło kompozytorowi
międzynarodową sławę, a zarazem trwałe, materialne zabezpieczenie dla niego i
jego rodziny.
Na przełomie XIX i XX wieku skomponował trzy arcydzieła: Cyganerię, Toskę i Madame Butterfly, które
każdorazowo potwierdzały mistrzostwo kompozytora. W sezonie 1906/1907 Puccini
był gościem nowojorskiej Metropolitan Opera. Wtedy obejrzał na Broadwayu sztukę
Davida Belasco The Girl of the Golden
West (Dziewczyna ze Złotego Zachodu), która zainspirowała go do
skomponowania – co prawda dopiero po siedmiu latach - Dziewczyny z Dzikiego Zachodu, owacyjnie przyjętej przez
publiczność Metropolitan Opera. Kolejne dzieło, operetka Jaskółka nie powtórzyło tego sukcesu. Nową erę w twórczości
Pucciniego otworzył Tryptyk, złożony
z trzech jednoaktówek: Płaszcz, Siostra Angelika i Gianni Schicchi.
Giacomo
Puccini umiera 29 listopada 1924 roku, w instytucie Chirurgial de la Couronne w
Brukseli, gdzie został poddany udanej operacji, w wyniku której w jego krtani
umieszczono igły z radem. Zmarł kilka dni później na atak serca. Pozostawił niedokończone
arcydzieło – operę Turandot, którą na
prośbę wydawnictwa Ricordi dokończył Franco Alfano.
Premiera
Turandot odbyła 25 kwietnia 1926 roku
w mediolańskiej La Scali. Dyrygował oczywiście Toscanini, który doszedłszy do
miejsca, w którym miał się zacząć końcowy duet, odłożył batutę, odwrócił się do
publiczności i oświadczył, że oto w tym miejscu Maestro na zawsze odłożył swoje
pióro. Nie było oklasków, kurtyna powoli opadła w kompletnej ciszy. Takie było
życzenie Pucciniego wyrażone na kilka dni przed śmiercią. Następne
przedstawienia kończył już duet napisany przez Alfano.
13 maja 2016/ piątek/ 19:00 PREMIERA I
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz