TURANDOT
opera w trzech aktach
libretto: Giuseppe Adami i Renato Simoni wg Carlo Gozziego
opera w trzech aktach
libretto: Giuseppe Adami i Renato Simoni wg Carlo Gozziego
Największe, najefektowniejsze i zarazem najtrudniejsze (dla wykonawców!) dzieło Giacomo Pucciniego, opera, która widzowi i słuchaczowi nie pozostawia wyboru: tylko wielkie emocje i jeszcze większy zachwyt! Jej premiera miała miejsce w mediolańskiej La Scali - 25 kwietnia 1926 roku i do dzisiaj jest największym wyzwaniem dla teatrów operowych. W Teatrze Wielkim w Łodzi Turandot będzie zaprezentowana 13 maja 2016 roku, niemal dokładnie w 90 lat po swojej prapremierze i w Łodzi - po raz pierwszy!
Libretto opery – niezbyt skomplikowane, choć wiejące grozą – przedstawia historię chińskiej księżniczki Turandot z jej brutalną eliminacją pretendentów do książęcej ręki; nieodgadnięcie choćby jednej zadanej przez nią zagadki równoznaczne jest bowiem ze śmiercią kandydata! A było ich wielu… Kolejnym jest tajemniczy książę Kalaf, który nie bacząc na błagania zakochanej w nim Liu, podejmuje wyzwanie. Czy zdoła rozwikłać trzy zagadki Turandot? I jakie będę tego konsekwencje?...
Jednak nie libretto, a genialna muzyka Pucciniego stanowi największą wartość tego nie znajdującego podobieństwa w całej literaturze operowej dzieła. Nowatorskie rozwiązania instrumentacyjne, pozbawiona manieryzmu stylizacja „na wschód” i niespotykane dotąd w twórczości Pucciniego monumentalne muzycznie sceny chóralne dają wyjątkowo spójną całość, której egzotyczne, orientalne nastroje i zróżnicowane emocje, przynoszą niezapomniane wrażenia. Trudno też nie pochylić czoła przed niezwykle efektownymi choć karkołomnymi ariami, z których choćby Nessun dorma (Kalaf), In questa Reggia (Turandot) czy Signore, ascolta (Liu) stały się estradowymi przebojami wykonywanymi, przy wielkim aplauzie publiczności, przez największych na świecie śpiewaków.
Na naszej scenie Turandot zapowiada się, zgodnie zresztą z wymogami dzieła i jego tradycją inscenizacyjną, jako wielkie i efektowne widowisko sceniczne, a jego realizatorzy: Antoni Wit – kierownictwo muzyczne, Adolf Weltschek – inscenizacja i reżyseria, Małgorzata Zwolińska – scenografia, Anna Siwczyk – choreografia i Dawid Jarząb oraz Maciej Salski – przygotowanie chórów, gwarantują najwyższą jakość artystyczną spektaklu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz