Turandot nie jest operą
akcji jak na przykład Tosca czy choćby Cyganeria,
których dramaturgia rozwija się w kilku planach, w dłuższym
okresie czasu, a ich bohaterowie nie są tak prości i
jednoznaczni. Akcja Turandot rozgrywa się właściwie
w ciągu jednej doby i w jednym miejscu ale to w zupełności
wystarcza, by widza zaskoczyć, zszokować i wzruszyć.
Sam Puccini,
kiedy otrzymał libretto pierwszego aktu opery, nie ukrywając
swojego zażenowania miał powiedzieć:
To nie jest akt, lecz jakaś konferencja.
Jak zdołam oprawić ją muzyką?
No i zdołał i to
jeszcze jak! Kompozytor zawsze z wielką uwagą podchodził do
librett swoich oper, często je poprawiał i uzupełniał, a ponieważ
ze względu na coraz bardziej dokuczającą chorobę (rak krtani),
wiedział, że czasu zostało mu niewiele, skupił się więc na owym
„oprawianiu”.
A oprawił wręcz po mistrzowsku, takt po takcie
budując nastroje i napięcie, znakomicie charakteryzując muzycznie
poszczególne postacie, a całości nadając niepowtarzalny klimat
orientu.
I tak zamiast konferencji otrzymaliśmy
wspaniałą grand opera!
13 maja 2016/ piątek/ 19:00 PREMIERA I
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz