ANTONI WIT
kierownictwo muzyczne
Od sezonu 2013/2014
dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie i dyrygent honorowy
Filharmonii Krakowskiej. Wcześniej kierował zespołami Filharmonii Pomorskiej (1974-77),
Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie (1977-83), Narodowej Orkiestry
Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), Orquesta Filarmónica de Gran
Canaria (1987-92). W latach 2002-2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego
Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie poprowadził z jej zespołami ponad 450 koncertów
(w tym 215 za granicą), nagrał ponad 50 płyt CD (w tym niemal 40 dla wytwórni
fonograficznej NAXOS).
Studiował dyrygenturę
u Henryka Czyża w PWSM w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie
Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął
jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu
II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie
w 1971 roku został asystentem patrona konkursu.
Występował niemal
we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Dyrygował
m.in. Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Tonhalle-Orchester Zürich,
Royal Philharmonic, Philharmonia Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique
de Montréal, Orchestra dell'Accademia di Santa Cecilia, Orchestre de la Suisse Romande,
NHK Symphony Orchestra/Tokyo, Filharmonią Petersburską. W maju 2009, wraz z Orkiestrą
Symfoniczną Radia Czeskiego zainaugurował 64. Festiwal „Praska Wiosna”, a w sierpniu
2013 wystąpił na słynnym festiwalu BBC Proms w Londynie z Orkiestrą Filharmonii
Narodowej.
W ostatnich sezonach
prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, Budapest Festival Orchestra, Ulster
Symphony Orchestra (Belfast), Petrobras (Rio de Janeiro), Duisburger Philharmoniker,
Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin), Szanghai Symphony Orchestra, Denver
Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Teatro Colón (Buenos Aires),
Weimar Staatskapelle, Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Royal Philharmonic
Orchestra (na festiwalu Montreux), orkiestry w Petersburgu, Lyonie, Liège, Brukseli,
São Paulo, Bilbao, Barcelonie i Sewilli.
W roku 2011 zasiadał
w kapitule nagrody Premio Príncipe de Viana de Navarra, a jesienią 2012 roku przewodniczył
jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach.
Jego nagrania znajdują
się na ponad 200 płytach, które otrzymały liczne nagrody (m.in. Grammy Award 2013
oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix du Disque
de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, ICMA, cztery polskie Fryderyki).
Nagrania obejmują dzieła polskich kompozytorów: Paderewski, Wieniawski, Karłowicz,
Szymanowski, Lutosławski, Penderecki, Kilar, jak również utwory światowej literatury
– m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Mahlera i R. Straussa.
W ostatnim czasie zarejestrował utwory Moniuszki, Góreckiego, Weinberga, Brahmsa
i Dvořáka.
W latach 1997-2014
był profesorem Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.
ADOLF WELTSCHEK
inscenizacja,
dekoracje, reżyseria i reżyseria światła
Absolwent Filologii Polskiej na
Uniwersytecie Jagiellońskim i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie; reżyser i
inscenizator spektakli teatralnych i widowisk plenerowych, autor sztuk teatralnych
i współautor scenariuszy filmowych, dyplomowany aktor. Od 1991 roku związany
jest z Teatrem Groteska w Krakowie – w latach 1991-1998 był jego kierownikiem
literackim, a od 1998 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym.
Zrealizował ponad 70 przedstawień
teatralnych na około dwudziestu scenach. Najważniejsze realizacje to Grand Hotel wg F. Dostojewskiego (1982)
i Ubu skowany A. Jarry’ego (1983,
prapremiera polska) w Krakowskim Teatrze Scena STU, Dom, który zbudował Jonathan Swift G. Gorina (1986) i Ludzie Cesarza Z. Hübnera (1987) w
Starym Teatrze w Krakowie, Wiele hałasu o
nic W. Szekspira (Divadlo Jonáša Záborského, Preszów, Słowacja, 1988), Cinema Z. Szumskiego/ A. Weltschka
(Teatr KTO w Krakowie, 1993) czy wspólnie z Małgorzatą Zwolińską na scenie
Teatru Groteska – Hommage à Chagall
A. Weltschka (2009) czy Przemiany A.
Weltschka/ M. Zwolińskiej (2014).
Spektakle w jego reżyserii
prezentowane były na wielu festiwalach krajowych i międzynarodowych. Jest także
pomysłodawcą, autorem scenariuszy i realizatorem szeregu widowisk plenerowych w
Polsce i zagranicą. Do tej pory odbyło się już 15 edycji Wielkiej Parady Smoków – multimedialnego widowiska plenerowego u
podnóża Wawelu w Krakowie, adresowanego każdorazowo do 50 tys. widzów. W 2004
roku z jego inicjatywy, w ramach Festiwalu Misteria Paschalia, na Rynku Głównym
w Krakowie odbyła się premiera monumentalnego widowiska muzycznego w jego
reżyserii – Dialog o Męce i
Zmartwychwstaniu Pańskim. Widowisko to swojej strukturze i rozmachu
nawiązywało do misteriów średniowiecznych i zgromadziło kilkunastotysięczną
widownię. Z jego dokonań plenerowych wymienić należy także spektakl Hello Mister Jo!, zrealizowany przez Teatr Jo Bithume w Angers we
Francji w 1998 roku. Spektakl ten prezentowany był w wielu krajach Europy, a
także Ameryki Południowej i w Australii. Adolf Weltschek był także reżyserem
Korowodu Molierowskiego My wszyscy do
Pana, Panie Jourdin w 2002 r. w Krakowie.
Za dyrekcji Adolfa Weltschka w
Teatrze Groteska, obok bogatej repertuarowo Sceny dla Dzieci, prężnie działa
Scena dla Dorosłych, na której wystawiane są m.in. utwory Sofoklesa, Woltera,
Bułhakowa, Słowackiego – scena ta jest dowodem na to, że wielki repertuar w
teatrze formy zyskuje na sile. Tematyka spektakli dotyka tego, co
nieprzemijające, uniwersalne, co stanowi o odwiecznych dylematach człowieka,
wskazując jednocześnie na ciągłość cywilizacyjną i kulturową. Spektaklami idealnie wpisującymi się
w formułę Sceny dla Dorosłych są przedstawienia w reżyserii Adolfa Weltschka,
realizowane w tandemie twórczym ze scenografką i współtwórczynią scenariuszy
Małgorzatą Zwolińską.
Adolf Weltschek jest także
pomysłodawcą, autorem koncepcji programowo-artystycznej i dyrektorem
zapoczątkowanego w 2010 r. festiwalu Materia Prima – Międzynarodowego Festiwalu
Teatru Formy, prezentującego najwybitniejsze dokonania teatru formy na świecie.
Za swoje zasługi dla kultury Adolf Welschek otrzymał m.in. Złoty Krzyż Zasługi
i Medal Honoris Gratia prezydenta m. Krakowa (2005), w 2005 roku – brązowy, a w
roku 2011 – srebrny Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” oraz Order Uśmiechu
(2011).
13 maja 2016/ piątek/ 19:00 PREMIERA I
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
14 maja 2016/ sobota/ 19:00 PREMIERA II
15 maja 2016/ niedziela/ 17:00 PREMIERA z Expressem
17 maja 2016/ wtorek/ 18:30
Bilety do nabycia w kasach Teatru Wielkiego w Łodzi (tel.: 42 633 77 77),
dzięki aplikacjom mobilnym
oraz on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz